17/03/2015

"ARRISQUEM A L’ENTRAR ALS EUA PERÒ JA SUPOSA EL 40% DELS NOSTRES INGRESSOS"

Albert Esteve Conseller delegat del Grup Farmacèutic Esteve.

La farmacèutica Esteve va anunciar al gener un acord que pot garantir el futur de la companyia per als propers deu anys. El laboratori català va vendre els drets sobre tres fàrmacs encara en investigació a la multinacional nord-americana Mundipharma per una quantitat que podria arribar als 1.000 milions de dòlars (uns 845 milions d'euros al canvi actual).

Què suposa aquest acord de venda amb Mundipharma?

Considerem que de complir-se totes les fites del producte i que es comercialitzi en tots els mercats que pensem a un preu raonable durant uns set o deu anys, Esteve pot arribar a percebre 1.000millones de dòlars. I a més d'aquests diners tindrem pagaments per royalties segons les vendes. Fins al moment de la comercialització, aquesta part pot representar entre el 15 i el 25 per cent. I la part més substancial es rebrà en la fase de comercialització.

¿A més vendrà un dels productes en exclusivitat als EUA?

Sí, dels tres fàrmacs que hem venut, només un ens quedem nosaltres la seva comercialització als Estats Units. És un producte que l'any pic de vendes, que serà el tercer o quart any, pot arribar a tenir vendes de 200 o 300 milions de dòlars. Això ho capturarem nosaltres en exclusivitat, però també tenim la responsabilitat i el cost del desenvolupament i del registre. Ja veurem si ho fem sols o amb alguna companyia. Nosaltres tenim filial als Estats Units des de fa un any i ens dóna capacitat per fer-ho.

Quina ha estat l'experiència d'entrada als EUA?

L'estratègia d'entrada al país va començar el 2009 amb la compra de Breckenridge Pharmaceutical, una signatura relativament petita amb uns productes ideals per a nosaltres. Aquesta compra ha anat molt bé, en vendes brutes està ja per sobre dels 400 milions de dòlars i està consolidada. L'expansió va continuar el 2013 amb l'adquisició de 25 medicaments genèrics de la signatura Cipress. Tot això ens ha permès augmentar el ritme de creixement als EUA. A més, per a una part dels nostres clients desenvolupem matèries primeres farmacèutica a la part química, a partir d'una plataforma industrial que tenim a la Xina, a Espanya ia Mèxic. El 80 per cent d'aquests clients són ja nord-americans. Per tant, ara mateix, tant amb la filial americana de genèrics com per la part química, Estats Units pot representar ja el 40 per cent de la nostra facturació. Era una aposta arriscada però ha anat molt bé.

Com ha superat la caiguda de vendes a Espanya?

És cert que en el mercat espanyol la majoria de farmacèutiques innovadores hem reduït els nostres ingressos. Nosaltres l'any 2008, quan comença la crisi, teníem un terç de vendes fora i dos terços a Espanya, com la majoria de companyies nacionals. Des d'aquest any, el mercat espanyol pateix una caiguda i actualment ha perdut al voltant d'un 30 per cent, tornant a nivells de 2003 pel que fa a facturació. No només ha estat la despesa farmacèutica sinó el canvi regulador. S'ha canviat el tipus de productes que són finançats, els acords de preu, el sistema de prescripció mèdica ... i, sobretot, l'auge de polítiques autonòmiques que ha fet que tot el mercat espanyol es transformi.

¿D'aquí van venir els ajustos de personal en Esteve?

Nosaltres vam decidir fer una reestructuració el 2013 i canviar els sistemes de treball i l'enfocament del mercat. Ara, podem dir que estem satisfets i ja veiem els resultats d'aquests canvis. Seguim estant aquí però en una altra dimensió, no només de volum sinó de fortaleses. Per la baixada del mercat espanyol i la nostra expansió fora, avui pràcticament dos terços de l'activitat la tenim fora d'Espanya. Aquesta és la transformació que hem fet. Espanya segueix sent el nostre mercat més natural, però d'una manera menor i diferent. Hem fet aquest canvi en cinc anys. Ja era un canvi desitjat, no només conseqüència de la baixada del mercat nacional.

Es pot dir que han superat el sot de 2013?

El benefici operatiu va arribar al nivell més baix en 2013, quan realitzem l'expedient de regulació d'ocupació (va afectar 185 empleats, el 13 per cent de la plantilla). Pensàvem que 2014 seria un any dolent i ha estat lleugerament superior al 2013, per la qual cosa estem bastant satisfets. En facturació, pensàvem que baixaríem i hem tingut uns 830 milions, per sobre dels 820 de l'any passat.

Ha ajudat a aguantar aquesta situació ser una companyia familiar?

Tenim un entorn familiar molt sòlid. El grup porta ja gairebé dos anys i mig sota la presidència del meu oncle, Joan Esteve. A més, el meu germà Antoni, també en el grup, ha tornat a la presidència de Farmaindustria. És veritat que hem passat anys convulsos, però apostem des d'un principi per mantenir aposta per la R+D i per aquest motiu vam haver de fer un expedient de regulació d'ocupació. No va ser una decisió fàcil, però vam decidir apostar per aquest model i ara hem vist els primers resultats. En el nostre cas, en un moment de crisi com el que vivim, hi va haver un consens familiar per aguantar i afrontar-lo. I preferim aguantar la inversió en investigació i desenvolupament. Potser una altra companyia hagués decidit per una raó d'imatge no tocar els recursos humans. Ara, veiem que ha estat un encert.